Curio (obiekty)
Podczas swoich licznych przygód w niezmierzonych lochach wielokrotnie natkniemy się na wszelkiej maści obiekty (w angielskim oryginale zwane „Curio”). Obiekty charakteryzują się tym, że gracze mogą wdawać się z nimi w interakcję.
W odróżnieniu od starć z wrogami interakcja jest jednak zależna (zazwyczaj) od woli gracza, gdyż obiekt może zostać zawsze zignorowany i pozostawiony samemu sobie.
W przeciwieństwie do pułapek obiekty są zawsze widoczne dla graczy, a pozytywny efekt nie jest uzależniony od posiadania przez bohatera odpowiedniego poziomu umiejętności.
Interakcja z Curio odbywa się zwykle w ten sam sposób – gracz najpierw klika na obiekt, a następnie decyduje, czy umieścić w nim jakiś przedmiot, czy też użyć go bez umieszczania w nim czegokolwiek.
Efekt, jaki uzyskamy po użyciu obiektu, jest zależny od tego, na jakie Curio trafimy i co w nim umieścimy. Większość Curio wymaga aktywatora/oczyszczacza (Cleansing) by uzyskać efekt pozytywny. W takim przypadku użycie obiektu bez wcześniejszego zastosowania aktywatora przyniesie mniejsze korzyści, czy nawet zaszkodzi naszej drużynie (chociaż są od tej zasady wyjątki).
Część spośród napotkanych obiektów posiada więcej niż jeden aktywator. Zdarzają się też takie, które w ogóle nie posiadają aktywatora. Umieszczenie aktywatora w niektórych obiektach wywoła negatywny efekt.
Efekt wywoływany przez Curio dotyka zawsze bohatera, który go użyje. Część Curio jednak przynosi korzyści (zdobycie łupów) lub szkody (rozpoczęcie walki) całej drużynie.
Aktywatory i efekty poszczególnych obiektów pozostają zawsze takie same, przy czym należy pamiętać, że lwia część efektów ma losowy charakter (np. użycie w 50% przypadku kończy się wywołaniem krwawienia, a w pozostałych przypadkach zdobyciem łupów).
Curio pojawiają się oczywiście jedynie w lochach. Mogą występować zarówno w korytarzach jak i pomieszczeniach, przy czym, niektóre obiekty będą występować tylko w korytarzach (np. Skrzynki), a niektóre tylko w pomieszczeniach (np. Pamiątkowe Skrzynie).
Część Curio jest przypisana do danego typu lochów (np. Ołtarz Światłości występuje tylko w Ruinach), podczas gdy pozostałe mogą pojawić się w każdym terenie (np. Pamiątkowa Skrzynia).
Umieszczenie w obiekcie niewłaściwego aktywatora nie wywoła żadnego afektu, ale stracimy umieszczony przedmiot.
Użycie obiektu może wywołać bardzo wiele efektów. Do najczęściej spotykanych należą:
- Zdobycie określonych przedmiotów
- Wzmocnienie bohatera
- Osłabienie bohatera
- Nabycie nowego nawyku
- Wymazanie losowego negatywnego nawyku
- Wywołanie choroby, krwawienia, zarazy
- Redukcja stresu
- Zwiększenie stresu
Nawyki zmuszające do działania
O ile zasadą jest, że to gracz decyduje o wdaniu się w interakcję z danym Curio, o tyle istnieją od tej reguły wyjątki. Wszystkie one są związane z posiadaniem przez któregoś z bohaterów negatywnego nawyku polegającego na wymuszonej interakcji. Dla przykładu – jeżeli któraś postać posiada nawyk Kompulsywność, to od czasu do czasu samowolnie użyje obiektu.
Samowolne użycie obiektu zawsze następuje bez umieszczenia w nim aktywatora, wobec czego w większości przypadków przyniesie opłakany rezultat.
Istnieje cały szereg negatywnych nawyków, zmuszających do wdawania się w interakcje tylko z określonymi rodzajami obiektów. Np. nawyk „Plutomania” będzie miał szansę uaktywnić się jedynie w sytuacji, w której nasza drużyna natknie się na Curio definiowane jako „Skarb” (np. Skrzynki czy Pamiątkowe Skrzynie).
Szansa na to, że bohater dotknięty nawykiem wymuszającym interakcję z określonym typem obiektów samowolnie użyje Curio wynosi 40%.
Rady dotyczące Curio
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że klikanie we wszystkie napotkane Curio bez umieszczania w nich aktywatora, jak również bez znajomości właściwego aktywatora to najprostsza droga do grobu dla naszych bohaterów.
Większość obiektów użyta bez aktywatora wywoła negatywny efekt, bądź będzie miała większe szanse na wywołanie negatywnego efektu.
Użycie niewłaściwego przedmiotu również może być brzemienne w skutkach (np. użycie pochodni na stosie ksiąg dodające 100 punktów stresu).
Co więcej, warto znać nie tylko aktywator, ale również wszystkie możliwe efekty wywoływane przez dany obiekt. Jeżeli znamy listę efektów, okaże się, że części Curio w ogóle nie warto się tykać, bo częściej wywołują negatywne efekty niż pozytywne – nawet po użyciu odpowiedniego przedmiotu. Użycie aktywatora w przypadku niektórych obiektów jest natomiast mało opłacalne, gdyż przynoszone przez nie benefity są (najczęściej zależenie od sytuacji) minimalne.
Przed wybraniem się do konkretnego typu lochów warto prześledzić, jakie aktywatory są w nim najbardziej przydatne i zaopatrzyć się w ich większą ilość w czasie zakupów.
Warto zdawać sobie sprawę, że poszczególne obiekty mają zróżnicowane szanse na pojawienie się na mapie. Część ma charakter pospolity (np. Skrzynki), część bardzo rzadki (np. Ołtarz Wałęsaka). Tym samym – zawsze zaopatrujmy się mając na względzie to, że w interakcje będziemy wdawać się głównie z Curio pospolitym.
Nigdy nie możemy zapomnieć o tym, że efekty indywidulane (wzmocnienia, osłabienia, stres, zdrowie, choroby, krwawienie, zarazy, Karmazynowa Klątwa) będą zawsze dotykać bohatera, który użyje przedmiotu. Warto wiec zastanowić się, którego spośród członków naszej wesołej ekspedycji poślemy do użycia obiektu. Dla przykładu – jeżeli dane Curio może wywołać Karmazynową Klątwę, najlepiej do jego aktywacji posłać osobę dotkniętą ową klątwą. Jeżeli Curio usuwa losowy negatywny nawyk, najlepiej niech aktywuje je postać, która posiada najbardziej dotkliwą, w szczególności utrwaloną, przypadłość.
Lista wszystkich Curio (obiektów ) występujących w Grze
Curio mogące wystąpić w każdym lochu
Curio (obiekt) | Efekt po użyciu aktywatora | Efekt bez użycia aktywatora |
---|---|---|
![]() Skrzynia | brak | - 75% pamiątki - 25% brak |
![]() Plecak | brak | - 60% łupy - 20% zwiad - 20% brak |
![]() Ołtarz Nadrealnych | Woda święcona: - usuwa losowy negatywny nawyk | - 40% + 25 stresu - 10% losowy negatywny nawyk - 50% brak |
![]() Pamiątkowa Skrzynia | Kościany klucz: - 4 * pamiątki | - 75% 2 * pamiątki - 12,5% krwawienie - 12,5% zaraza |
![]() Worek | brak | - 75% złoto - 25% brak |
![]() Stojak | brak | - pochodnia |
![]() Ołtarz Wałęsaka | pochodnia: - rozpoczęcie starcia z Wałęsakiem | brak |
![]() Stos Ksiąg | pochodnia: - +100 stresu | - 22,2% +25 stres - 22,2% losowy pozytywny nawyk - 11,1 % losowy negatywny nawyk - 11,1% poziom światła -25 - 16,7% strona z dziennika - 16,7% brak |
![]() Otwarta Skrzynia | brak | - 75% łupy - 25% brak |
![]() Starożytny Artefakt | Kościany Klucz: - Niezwykły Trapezohedron/ błyskotka Kolekcjonera *3 | - złoto/klejnoty *3 |
Curio występujące jedynie w Ruinach
Curio (obiekt) | Efekt po użyciu aktywatora | Efekt bez użycia aktywatora |
---|---|---|
![]() Stół Alchemika | pochodnia: - maksymalny poziom oświetlenia lecznicze zioła: - złoto/klejnoty * 2 | - 50% zaraza - 25% złoto/klejnoty - 25% brak |
![]() Ołtarz Światłości | woda święcona: - +30% obrażeń do obozowiska | - +20% obrażeń do obozowiska |
![]() Regał na Książki | brak | - 20% zwiad - 20% stres +15 - 13,3% losowy pozytywny nawyk - 6,7% losowy negatywny nawyk - 20% strona z dziennika - 20% nic |
![]() Konfesjonał | woda święcona: - -30 stres | - 50% stres + 15 - 25% złoto/błyskotki *6 - 25% usuń losowy negatywny nawyk |
![]() Urna | woda święcona: - klejnoty/błyskotki * 2 +klejnoty * 2 łopata: - negatywny nawyk: poczucie winy | - 44,4% klejnoty/błyskotki + klejnoty * 2 - 22,2 zaraza - 11,1 % losowa choroba - 22 % brak |
![]() Święta Fontanna | woda święcona: - stres -20 - życie +12 - usuń osłabienia | - 10% - 10 stress, + 5 życie, usuń negatywne efekty - 50% złoto/klejnoty *2 |
![]() Żelazna Dziewica | lecznicze zioła: - łupy * 2 | - 40% łupy * 2 - 20% negatywny nawyk: klaustrofobia - 20% losowa choroba - 20% brak |
![]() Zamknięta Witryna | kościany klucz: - złoto/pamiątki *3 - złoto/klejnoty * 2 łopata: - złoto/pamiątki *2 - złoto/klejnoty * 2 | - 50% krwawienie - 50% zaraza |
![]() Zamknięty Sarkofag | kościany klucz: - złoto/pamiątki *2 - złoto/błyskotki łopata: - złoto/pamiątki - złoto/błyskotki | - 50% krwawienie - 50% zaraza |
![]() Sarkofag | brak | - 60% złoto/pamiątki - 20% negatywny nawyk: Tanatofobia - 20% brak |
![]() Zbroja Płytowa | brak | - 75% +10 ochrona/unik do obozowiska - 12,5% pozytywny nawyk: Odkrywca Ruin - 12,5% pozytywny nawyk: Taktyk z Ruin |
Curio występujące jedynie w Norowisku
Curio (obiekt) | Efekt po użyciu aktywatora | Efekt bez użycia aktywatora |
---|---|---|
![]() Kościany Ołtarz | brak | - +15% obrażeń, +10 celność, +5% trafienia krytyczne do obozowiska |
![]() Wózek do potraw | Lecznicze Zioła: - żywność*3 - złoto/błyskotka | - 37,5% żywność, złoto/błyskotka - 25% zaraza - 12,5% choroba: Czarna Zaraza - 25% brak |
![]() Prowizoryczny stół | Lecznicze Zioła: - żywność *2 - złoto/zaopatrzenie | - 25% żywność, złoto/zaopatrzenie - 25% zaraza - 25% choroba: Tasiemiec - 25% brak |
![]() beczka | Lecznicze Zioła: - +30% obrażeń do obozowiska | - 33,3% żywność, złoto/zaopatrzenie - 33,3% zaraza - 11,1% negatywny nawyk: Miłośnik Procentów - 22,2% brak |
![]() Okultystyczne Inskrypcje | Woda Święcona: - -20% unik | - 33,3% losowy pozytywny nawyk - 25% +25 stres -16,7% losowy negatywny nawyk - 25% brak |
![]() Sterta kości | Woda Święcona: - łupy *2 | - 25% łupy *2 - 25% losowa choroba - 25% negatywny nawyk: Żądza Krwi - 25% brak |
![]() Stera zwojów | Pochodnia: - usuń losowy negatywny nawyk | - 28,6% zwiad - 14,3% +15 stres - 9,5% losowy pozytywny nawyk - 4,8% losowy negatywny nawyk - 28,6% brak |
![]() Stojak na noże | Bandaże - złoto/klejnoty *2 - żywność | - 40% złoto/klejnoty, żywność - 40% krwawienie - 20% brak |
![]() Kamień ofiarny | brak | - 50% +50 stres - 25% usuń losowy negatywny nawyk - 12,5% pozytywny nawyk: Odkrywca Norowiska -12,5% pozytywny nawyk: Szabrownik Norowiska |
Curio występujące jedynie w Kniei
Curio (obiekt) | Efekt po użyciu aktywatora | Efekt bez użycia aktywatora |
---|---|---|
![]() Pradawna trumna | brak | - 50% złoto.pamiątki *2 - 8,3% pozytywny nawyk: Odkrywca Kniei - 8,3% pozytywny nawyk: Badacz Kniei - 33,3% brak |
![]() Truchło Bestii | Lecznicze Zioła: - żywność *2 | - 42,9% brak - 9,5% choroba: Wścieklizna - 19% losowa choroba - 14,3 % negatywny nawyk: Zoofobia - 14,3% brak |
![]() Przedziwna Pajęczyna | Bandaż: - złoto/klejnoty *2 - złoto/błyskotka | - 40% złoto/klejnoty, klejnoty/błyskotka - 10% negatywny nawyk: Słaby Refleks - 10% negatywny nawyk: Slowdraw - 40% brak |
![]() Porzucony Bagaż | Kościany Klucz/Serum: - łupy *3 - | - 50% łupy *4, strona z dziennika - 50% zaraza |
![]() Zmumifikowane szczątki | Bandaż: - złoto/błyskotki *2 | - 40% złoto/błyskotka - 40% zaraza - 20% brak |
stare drzewo | Serum: - łupy *3 | - 50% łupy *2 - 25% zaraza - 25% brak |
![]() Fontanna | Woda Święcona: - -30 stres | - -20 stres |
płytki grób | Łopata: - klejnoty/pamiątki *3 | - 50% zaraza - 50% losowa choroba |
![]() Namiot Podróżnika | brak | - 37,5% złoto/zaopatrzenie *4 - 37,5% zwiad - 12,5% +25 stres - 12,5% brak |
![]() Niepokojąca Postać | Woda Święcona: - losowy pozytywny nawyk | - 18,8% losowy pozytywny nawyk - 18,8% losowy negatywny nawyk - 18,8% krwawienie - 9,4% zaraza - 9,4% +15 stres - 25% brak |
Curio występujące jedynie w Zatoce
Curio (obiekt) | Efekt po użyciu aktywatora | Efekt bez użycia aktywatora |
---|---|---|
![]() Podmorska Skrzynia | Łopata: - łupy *3 | - 50% łupy *2 - 25% krwawienie - 25% brak |
![]() Płaskorzeźba | Łopata: - +100 stres | - 66,7% losowy pozytywny nawyk - 22,2% losowy negatywny nawyk - 11,1% losowa choroba |
![]() Zasolony Zbiornik | Serum: - 50% -5 stres - 50% +5 życie + uzdrowienie | - 75% +33% odporności na osłabienie, chorobę, krwawienie i zarazę - 25% losowa choroba |
![]() Przedziwny Koralowiec | Lecznicze Zioła: - usuń losowy negatywny nawyk | - 50% - 10 stres - 25% +25 stres - 25% brak |
![]() Posążek Ryby | Woda Święcona: - +18% obrażeń do obozowiska | - 50% -25% obrażeń, -10 celności do obozowiska -50% -12 unik do obozowiska |
![]() Rybie Szczątki | Lecznicze Zioła: - klejnoty/błyskotki *2 - klejnoty/złoto - zapasy *2 | - 16,7 % klejnoty/błyskotki, złoto/klejnoty, zasoby - 16,7% choroba: Czerwona Zaraza - 11,1% zaraza - 5,6% krwawienie - 50% brak |
![]() Gigantyczna Ostryga | Łopata: - złoto/błyskotki *3 Psi Przysmak: - +25% uników | - 40% złoto/błyskotki - 40% krwawienie - 20% brak |
Figurka | brak | - 66,7% -25 stres - 33,3% + 20% obrażeń, +4 szybkość do obozowiska |
Curio występujące jedynie na Dziedzińcu
Curio (obiekt) | Efekt po użyciu aktywatora | Efekt bez użycia aktywatora |
---|---|---|
![]() Krwawe kwiaty | Woda Święcona: - +15 stres Łopata: - 66,7% klejnoty/pamiątki *2 - 33,3% łupy | - 38,5% +15 stres - 23,1% zwiad - 15,3% łupy *2, 16,7% krew - 5,1% choroba - 2,5% losowa choroba - 15,3% brak |
![]() Przeklęta Fontanna | Woda Święcona: - -30 stres Pochodnia: - +5 stres | - 60% krwawienie - 20% Karmazynowa Klątwa - 20% łupy*2, 16,7% krwawienie |
![]() Niepojąca Rozrywka | Łopata: - pamiątki *3 | - 40% +25 stres - 15% losowy pozytywny nawyk - 15% losowy negatywny nawyk - 10% łupy *2, 16,7% Krew *2 -20% brak |
![]() Zapomniane smakołyki | Lecznicze Zioła: - żywność *2 - złoto/zaopatrzenie | - 20% złoto/zaopatrzenie *4, zaopatrzenie, 25% Krew - 20% negatywny nawyk: Stress Eater - 20% zaraza - 13,3% Karmazynowa Klątwa - 6,7% losowa choroba - 20% brak |
![]() Zakapturzona Ksantypa | Krew: - łupy *2 | - 42,8% + 15 stres - 28,5% łupy - 7,6% losowa choroba - 14,2% brak |
![]() Sterta osobliwych kości | Bandaż: -50% łupy -50% Krew Krew: - drużyna zostaje zaskoczona atakiem | - 50% krwawienie - 20% łupy *2, 16,7 % Krew - 10% Karmazynowa Klątwa - 20% brak |
![]() Przepełnione Kokony | Pochodnia: - -30 stres | - 75% drużyna zostaje zaskoczona atakiem - 12,5% łupy *3, 16,7% Krew - 12,5 % brak |
![]() Przepełnione Gniazdo | Pochodnia: - łupy *3, 16,7 % Krew | - 75% łupy *2, 20% Krew - 25% krwawienie |
![]() Skrzynka z winem | Serum: - -30 stres Łopata: - Drewno na Opał | - 41,7% złoto/zaopatrzenie *4, łupy, 33,3% Krew *2 - 16,7% negatywny nawyk: Miłośnik Procentów (Tippler) - 16,7% Karmazynowa Klątwa -8,3% zwiad -8,3 % krwawienie -8,3% brak |
Curio występujące jedynie w specjalnych misjach
Poza wymienionymi wyżej kategoriami, w grze możemy spotkać kilka obiektów przypisanych jedynie do misji specjalnych (o nielosowych mapach).
Curio tego typu jest namiot i skrzynia, na które natkniemy się w pierwszej misji wprowadzającej do gry. Namiot nie wymaga żadnego aktywatora. Aktywatorem skrzyni jest natomiast kościany klucz.
Do Curio tego typu należy także walizka, na którą możemy natknąć się w lochu Wilki u Bram oraz misjach Najmroczniejszego Lochu.
Curio związane z celem misji

Curio związane z celem misji
Curio tego rodzaju, to obiekty, których aktywowanie jest potrzebne do wypełnienia celów misji. W obiektach tej kategorii należy umieścić przedmioty fabularne, które otrzymujemy wraz z rozpoczęciem misji, albo też użyć bez aktywowania, przez co otrzymamy jedne z przedmiotów, które należy zgromadzić celem ukończenia danego zadania.
Obiekty te rozpoznamy w ten sposób, że po kliknięciu w nie pojawi się opis „obiekt związany z celem misji”.
Dane podane w tabelach użytych w tym wpisie zostały oparte o informacje znajdujące się na stronie https://darkestdungeon.gamepedia.com
Zostaw komentarz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!