Curio (obiekty)

Podczas swoich licznych przygód w niezmierzonych lochach wielokrotnie natkniemy się na wszelkiej maści obiekty (w angielskim oryginale zwane „Curio”). Obiekty charakteryzują się tym, że gracze mogą wdawać się z nimi w interakcję.

W odróżnieniu od starć z wrogami interakcja jest jednak zależna (zazwyczaj) od woli gracza, gdyż obiekt może zostać zawsze zignorowany i pozostawiony samemu sobie.

W przeciwieństwie do pułapek obiekty są zawsze widoczne dla graczy, a pozytywny efekt nie jest uzależniony od posiadania przez bohatera odpowiedniego poziomu umiejętności.

Interakcja z Curio odbywa się zwykle w ten sam sposób – gracz najpierw klika na obiekt, a następnie decyduje, czy umieścić w nim jakiś przedmiot, czy też użyć go bez umieszczania w nim czegokolwiek.

Efekt, jaki uzyskamy po użyciu obiektu, jest zależny od tego, na jakie Curio trafimy i co w nim umieścimy. Większość Curio wymaga aktywatora/oczyszczacza  (Cleansing) by uzyskać efekt pozytywny. W takim przypadku użycie obiektu bez wcześniejszego zastosowania aktywatora przyniesie mniejsze korzyści, czy nawet zaszkodzi  naszej drużynie (chociaż są od tej zasady wyjątki).

Część spośród napotkanych obiektów posiada więcej niż jeden aktywator. Zdarzają się też takie, które w ogóle nie posiadają aktywatora. Umieszczenie aktywatora w niektórych obiektach wywoła negatywny efekt.

Efekt wywoływany przez Curio dotyka zawsze bohatera, który go użyje. Część Curio jednak przynosi korzyści (zdobycie łupów) lub szkody (rozpoczęcie walki) całej drużynie.

Aktywatory i efekty poszczególnych obiektów pozostają zawsze takie same, przy czym należy pamiętać, że lwia część efektów ma losowy charakter (np. użycie w 50% przypadku kończy się wywołaniem krwawienia, a w pozostałych przypadkach zdobyciem łupów).

Curio pojawiają się oczywiście jedynie w lochach. Mogą występować zarówno w korytarzach jak i pomieszczeniach, przy czym, niektóre obiekty będą występować tylko w korytarzach (np. Skrzynki), a niektóre tylko w pomieszczeniach (np. Pamiątkowe Skrzynie).

Część Curio jest przypisana do danego typu lochów (np. Ołtarz Światłości występuje tylko w Ruinach), podczas gdy pozostałe mogą pojawić się w każdym terenie (np. Pamiątkowa Skrzynia).

Umieszczenie w obiekcie niewłaściwego aktywatora nie wywoła żadnego afektu, ale stracimy umieszczony przedmiot.

Użycie obiektu może wywołać bardzo wiele efektów. Do najczęściej spotykanych należą:

  • Zdobycie określonych przedmiotów
  • Wzmocnienie bohatera
  • Osłabienie bohatera
  • Nabycie nowego nawyku
  • Wymazanie losowego negatywnego nawyku
  • Wywołanie choroby, krwawienia, zarazy
  • Redukcja stresu
  • Zwiększenie stresu

Nawyki zmuszające do działania

 

O ile zasadą jest, że to gracz decyduje o wdaniu się w interakcję z danym Curio, o tyle istnieją od tej reguły wyjątki. Wszystkie one są związane z posiadaniem przez któregoś z bohaterów negatywnego nawyku polegającego na wymuszonej interakcji. Dla przykładu – jeżeli któraś postać posiada nawyk Kompulsywność, to od czasu do czasu samowolnie użyje obiektu.

Samowolne użycie obiektu zawsze następuje bez umieszczenia w nim aktywatora, wobec czego w większości przypadków przyniesie opłakany rezultat.

Istnieje cały szereg negatywnych nawyków, zmuszających do wdawania się w interakcje tylko z określonymi rodzajami obiektów. Np. nawyk „Plutomania” będzie miał szansę uaktywnić się jedynie w sytuacji, w której nasza drużyna natknie się na Curio definiowane jako „Skarb” (np. Skrzynki  czy Pamiątkowe Skrzynie).

Szansa na to, że bohater dotknięty nawykiem wymuszającym interakcję z określonym typem obiektów samowolnie użyje Curio wynosi 40%.

Rady dotyczące Curio

 

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że klikanie we wszystkie napotkane Curio bez umieszczania w nich aktywatora, jak również bez znajomości właściwego aktywatora to najprostsza droga do grobu dla naszych bohaterów.

Większość obiektów użyta bez aktywatora wywoła negatywny efekt, bądź będzie miała większe szanse na wywołanie negatywnego efektu.

Użycie niewłaściwego przedmiotu również może być brzemienne w skutkach (np. użycie pochodni na stosie ksiąg dodające 100 punktów stresu).

Co więcej, warto znać nie tylko aktywator, ale również wszystkie możliwe efekty wywoływane przez dany obiekt. Jeżeli znamy listę efektów, okaże się, że części Curio w ogóle nie warto się tykać, bo częściej wywołują negatywne efekty niż pozytywne – nawet po użyciu odpowiedniego przedmiotu. Użycie aktywatora w przypadku niektórych obiektów jest natomiast mało opłacalne, gdyż przynoszone przez nie benefity są (najczęściej zależenie od sytuacji) minimalne.

Przed wybraniem się do konkretnego typu lochów warto prześledzić, jakie aktywatory są w nim najbardziej przydatne i zaopatrzyć się w ich większą ilość w czasie zakupów.

Warto zdawać sobie sprawę, że poszczególne obiekty mają zróżnicowane szanse na pojawienie się na mapie. Część ma charakter pospolity (np. Skrzynki), część bardzo rzadki (np. Ołtarz Wałęsaka). Tym samym – zawsze zaopatrujmy się mając na względzie to, że w interakcje będziemy wdawać się głównie z Curio pospolitym.

Nigdy nie możemy zapomnieć o tym, że efekty indywidulane (wzmocnienia, osłabienia, stres, zdrowie, choroby, krwawienie, zarazy, Karmazynowa Klątwa) będą zawsze dotykać bohatera, który użyje przedmiotu. Warto wiec zastanowić się, którego spośród członków naszej wesołej ekspedycji poślemy do użycia obiektu. Dla przykładu – jeżeli dane Curio może wywołać Karmazynową Klątwę, najlepiej do jego aktywacji posłać osobę dotkniętą ową klątwą. Jeżeli Curio usuwa losowy negatywny nawyk, najlepiej niech aktywuje je postać, która posiada najbardziej dotkliwą, w szczególności utrwaloną, przypadłość.

Lista wszystkich Curio (obiektów ) występujących w Grze

 

Curio mogące wystąpić w każdym lochu

 

Curio (obiekt)Efekt po użyciu aktywatoraEfekt bez użycia aktywatora

Skrzynia

brak- 75% pamiątki
- 25% brak

Plecak

brak- 60% łupy
- 20% zwiad
- 20% brak

Ołtarz Nadrealnych

Woda święcona:
- usuwa losowy negatywny nawyk
- 40% + 25 stresu
- 10% losowy negatywny nawyk
- 50% brak

Pamiątkowa Skrzynia

Kościany klucz:
- 4 * pamiątki
- 75% 2 * pamiątki
- 12,5% krwawienie
- 12,5% zaraza

Worek

brak- 75% złoto
- 25% brak

Stojak

brak- pochodnia

Ołtarz Wałęsaka

pochodnia:
- rozpoczęcie starcia z Wałęsakiem
brak

Stos Ksiąg

pochodnia:
- +100 stresu
- 22,2% +25 stres
- 22,2% losowy pozytywny nawyk
- 11,1 % losowy negatywny nawyk
- 11,1% poziom światła -25
- 16,7% strona z dziennika
- 16,7% brak

Otwarta Skrzynia

brak- 75% łupy
- 25% brak

Starożytny Artefakt

Kościany Klucz:
- Niezwykły Trapezohedron/ błyskotka Kolekcjonera *3
- złoto/klejnoty *3

 

Curio występujące jedynie  w Ruinach

 

Curio (obiekt)Efekt po użyciu aktywatora Efekt bez użycia aktywatora

Stół Alchemika

pochodnia:
- maksymalny poziom oświetlenia
lecznicze zioła:
- złoto/klejnoty * 2
- 50% zaraza
- 25% złoto/klejnoty
- 25% brak

Ołtarz Światłości

woda święcona:
- +30% obrażeń do obozowiska
- +20% obrażeń do obozowiska

Regał na Książki

brak- 20% zwiad
- 20% stres +15
- 13,3% losowy pozytywny nawyk
- 6,7% losowy negatywny nawyk
- 20% strona z dziennika
- 20% nic

Konfesjonał

woda święcona:
- -30 stres
- 50% stres + 15
- 25% złoto/błyskotki *6
- 25% usuń losowy negatywny nawyk

Urna

woda święcona:
- klejnoty/błyskotki * 2 +klejnoty * 2
łopata:
- negatywny nawyk: poczucie winy
- 44,4% klejnoty/błyskotki + klejnoty * 2
- 22,2 zaraza
- 11,1 % losowa choroba
- 22 % brak

Święta Fontanna

woda święcona:
- stres -20
- życie +12
- usuń osłabienia
- 10% - 10 stress, + 5 życie, usuń negatywne efekty
- 50% złoto/klejnoty *2

Żelazna Dziewica

lecznicze zioła:
- łupy * 2
- 40% łupy * 2
- 20% negatywny nawyk: klaustrofobia
- 20% losowa choroba
- 20% brak

Zamknięta Witryna

kościany klucz:
- złoto/pamiątki *3
- złoto/klejnoty * 2
łopata:
- złoto/pamiątki *2
- złoto/klejnoty * 2
- 50% krwawienie
- 50% zaraza

Zamknięty Sarkofag

kościany klucz:
- złoto/pamiątki *2
- złoto/błyskotki
łopata:
- złoto/pamiątki
- złoto/błyskotki

- 50% krwawienie
- 50% zaraza

Sarkofag

brak- 60% złoto/pamiątki
- 20% negatywny nawyk: Tanatofobia
- 20% brak

Zbroja Płytowa

brak- 75% +10 ochrona/unik do obozowiska
- 12,5% pozytywny nawyk: Odkrywca Ruin
- 12,5% pozytywny nawyk: Taktyk z Ruin

 

Curio występujące jedynie  w Norowisku

 

Curio (obiekt)Efekt po użyciu aktywatora Efekt bez użycia aktywatora

Kościany Ołtarz

brak- +15% obrażeń, +10 celność, +5% trafienia krytyczne do obozowiska

Wózek do potraw

Lecznicze Zioła:
- żywność*3
- złoto/błyskotka
- 37,5% żywność, złoto/błyskotka
- 25% zaraza
- 12,5% choroba: Czarna Zaraza
- 25% brak

Prowizoryczny stół

Lecznicze Zioła:
- żywność *2
- złoto/zaopatrzenie
- 25% żywność, złoto/zaopatrzenie
- 25% zaraza
- 25% choroba: Tasiemiec
- 25% brak

beczka

Lecznicze Zioła:
- +30% obrażeń do obozowiska
- 33,3% żywność, złoto/zaopatrzenie
- 33,3% zaraza
- 11,1% negatywny nawyk: Miłośnik Procentów
- 22,2% brak

Okultystyczne Inskrypcje

Woda Święcona:
- -20% unik
- 33,3% losowy pozytywny nawyk
- 25% +25 stres
-16,7% losowy negatywny nawyk
- 25% brak

Sterta kości

Woda Święcona:
- łupy *2
- 25% łupy *2
- 25% losowa choroba
- 25% negatywny nawyk: Żądza Krwi
- 25% brak

Stera zwojów

Pochodnia:
- usuń losowy negatywny nawyk
- 28,6% zwiad
- 14,3% +15 stres
- 9,5% losowy pozytywny nawyk
- 4,8% losowy negatywny nawyk
- 28,6% brak

Stojak na noże

Bandaże
- złoto/klejnoty *2
- żywność
- 40% złoto/klejnoty, żywność
- 40% krwawienie
- 20% brak

Kamień ofiarny

brak- 50% +50 stres
- 25% usuń losowy negatywny nawyk
- 12,5% pozytywny nawyk: Odkrywca Norowiska
-12,5% pozytywny nawyk: Szabrownik Norowiska

 

Curio występujące jedynie  w Kniei

 

Curio (obiekt)Efekt po użyciu aktywatora Efekt bez użycia aktywatora

Pradawna trumna

brak- 50% złoto.pamiątki *2
- 8,3% pozytywny nawyk: Odkrywca Kniei
- 8,3% pozytywny nawyk: Badacz Kniei
- 33,3% brak

Truchło Bestii

Lecznicze Zioła:
- żywność *2
- 42,9% brak
- 9,5% choroba: Wścieklizna
- 19% losowa choroba
- 14,3 % negatywny nawyk: Zoofobia
- 14,3% brak

Przedziwna Pajęczyna

Bandaż:
- złoto/klejnoty *2
- złoto/błyskotka
- 40% złoto/klejnoty, klejnoty/błyskotka
- 10% negatywny nawyk: Słaby Refleks
- 10% negatywny nawyk: Slowdraw
- 40% brak

Porzucony Bagaż

Kościany Klucz/Serum:
- łupy *3
-
- 50% łupy *4, strona z dziennika
- 50% zaraza

Zmumifikowane szczątki

Bandaż:
- złoto/błyskotki *2
- 40% złoto/błyskotka
- 40% zaraza
- 20% brak
stare drzewoSerum:
- łupy *3
- 50% łupy *2
- 25% zaraza
- 25% brak

Fontanna

Woda Święcona:
- -30 stres
- -20 stres
płytki gróbŁopata:
- klejnoty/pamiątki *3
- 50% zaraza
- 50% losowa choroba

Namiot Podróżnika

brak- 37,5% złoto/zaopatrzenie *4
- 37,5% zwiad
- 12,5% +25 stres
- 12,5% brak

Niepokojąca Postać

Woda Święcona:
- losowy pozytywny nawyk
- 18,8% losowy pozytywny nawyk
- 18,8% losowy negatywny nawyk
- 18,8% krwawienie
- 9,4% zaraza
- 9,4% +15 stres
- 25% brak

 

Curio występujące jedynie  w Zatoce

 

Curio (obiekt)Efekt po użyciu aktywatora Efekt bez użycia aktywatora

Podmorska Skrzynia

Łopata:
- łupy *3
- 50% łupy *2
- 25% krwawienie
- 25% brak

Płaskorzeźba

Łopata:
- +100 stres
- 66,7% losowy pozytywny nawyk
- 22,2% losowy negatywny nawyk
- 11,1% losowa choroba

Zasolony Zbiornik

Serum:
- 50% -5 stres
- 50% +5 życie + uzdrowienie
- 75% +33% odporności na osłabienie, chorobę, krwawienie i zarazę
- 25% losowa choroba

Przedziwny Koralowiec

Lecznicze Zioła:
- usuń losowy negatywny nawyk
- 50% - 10 stres
- 25% +25 stres
- 25% brak

Posążek Ryby

Woda Święcona:
- +18% obrażeń do obozowiska
- 50% -25% obrażeń, -10 celności do obozowiska
-50% -12 unik do obozowiska

Rybie Szczątki

Lecznicze Zioła:
- klejnoty/błyskotki *2
- klejnoty/złoto
- zapasy *2
- 16,7 % klejnoty/błyskotki, złoto/klejnoty, zasoby
- 16,7% choroba: Czerwona Zaraza
- 11,1% zaraza
- 5,6% krwawienie
- 50% brak

Gigantyczna Ostryga

Łopata:
- złoto/błyskotki *3

Psi Przysmak:

- +25% uników
- 40% złoto/błyskotki
- 40% krwawienie
- 20% brak
Figurka brak- 66,7% -25 stres
- 33,3% + 20% obrażeń, +4 szybkość do obozowiska

 

Curio występujące jedynie  na Dziedzińcu

 

Curio (obiekt) Efekt po użyciu aktywatoraEfekt bez użycia aktywatora

Krwawe kwiaty

Woda Święcona:
- +15 stres
Łopata:
- 66,7% klejnoty/pamiątki *2
- 33,3% łupy
- 38,5% +15 stres
- 23,1% zwiad
- 15,3% łupy *2, 16,7% krew
- 5,1% choroba
- 2,5% losowa choroba
- 15,3% brak

Przeklęta Fontanna

Woda Święcona:
- -30 stres
Pochodnia:
- +5 stres
- 60% krwawienie
- 20% Karmazynowa Klątwa
- 20% łupy*2, 16,7% krwawienie

Niepojąca Rozrywka

Łopata:
- pamiątki *3
- 40% +25 stres
- 15% losowy pozytywny nawyk
- 15% losowy negatywny nawyk
- 10% łupy *2, 16,7% Krew *2
-20% brak

Zapomniane smakołyki

Lecznicze Zioła:
- żywność *2
- złoto/zaopatrzenie
- 20% złoto/zaopatrzenie *4, zaopatrzenie, 25% Krew
- 20% negatywny nawyk: Stress Eater
- 20% zaraza
- 13,3% Karmazynowa Klątwa
- 6,7% losowa choroba
- 20% brak

Zakapturzona Ksantypa

Krew:
- łupy *2
- 42,8% + 15 stres
- 28,5% łupy
- 7,6% losowa choroba
- 14,2% brak

Sterta osobliwych kości

Bandaż:
-50% łupy
-50% Krew
Krew:
- drużyna zostaje zaskoczona atakiem
- 50% krwawienie
- 20% łupy *2, 16,7 % Krew
- 10% Karmazynowa Klątwa
- 20% brak

Przepełnione Kokony

Pochodnia:
- -30 stres
- 75% drużyna zostaje zaskoczona atakiem
- 12,5% łupy *3, 16,7% Krew
- 12,5 % brak

Przepełnione Gniazdo

Pochodnia:
- łupy *3, 16,7 % Krew
- 75% łupy *2, 20% Krew
- 25% krwawienie

Skrzynka z winem

Serum:
- -30 stres
Łopata:
- Drewno na Opał
- 41,7% złoto/zaopatrzenie *4, łupy, 33,3% Krew *2
- 16,7% negatywny nawyk: Miłośnik Procentów (Tippler)
- 16,7% Karmazynowa Klątwa
-8,3% zwiad
-8,3 % krwawienie
-8,3% brak

 

Curio występujące jedynie  w specjalnych misjach

 

Poza wymienionymi wyżej kategoriami, w grze możemy spotkać kilka obiektów przypisanych jedynie do misji specjalnych (o nielosowych mapach).

Curio tego typu jest namiot i skrzynia, na które natkniemy się w pierwszej misji wprowadzającej do gry. Namiot nie wymaga żadnego aktywatora. Aktywatorem skrzyni  jest natomiast kościany klucz.

Do Curio tego typu należy także walizka, na którą możemy natknąć się w lochu Wilki u Bram oraz misjach Najmroczniejszego Lochu.

 

Curio związane z celem misji

Curio związane z celem misji

 

Curio tego rodzaju, to obiekty, których aktywowanie jest potrzebne do wypełnienia celów misji. W obiektach tej kategorii należy umieścić przedmioty fabularne, które otrzymujemy wraz z rozpoczęciem misji, albo też użyć bez aktywowania, przez co otrzymamy jedne z przedmiotów, które należy zgromadzić celem ukończenia danego zadania.

Obiekty te rozpoznamy w ten sposób, że po kliknięciu w nie pojawi się opis „obiekt związany z celem misji”.

Dane podane w tabelach użytych w tym wpisie zostały oparte o informacje znajdujące się na stronie https://darkestdungeon.gamepedia.com

0 Komentarzy

Zostaw komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *